Aotearoa: North Island - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van Danny Rhenen - WaarBenJij.nu Aotearoa: North Island - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van Danny Rhenen - WaarBenJij.nu

Aotearoa: North Island

Blijf op de hoogte en volg Danny

31 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Picton

Kia ora!

Het eerste deel van mijn reis door Nieuw Zeeland zit er alweer op. Alles gaat heel snel en ik had eigenlijk wat meer tijd moeten reserveren voor dit prachtige land. Hoewel het wat regenachtig begon is het tot nu toe de meeste dagen zonnig geweest. Het is wel redelijk "fris", met gemiddeld zo'n 22 graden...

Ik ben in Auckland begonnen aan mijn reis door Aotearoa (Nieuw Zeeland). De eerste indruk van het land was heel positief. Het landschap op het Noordereiland is wat heuvelachtig met heel veel grasland. Nieuw Zeeland staat immers bekend als de grootste zuivelproducent ter wereld, het heeft dus ook heel wat gras nodig.

Ik heb me redelijk verbaasd over de "nationale hobby" van de Kiwi's: possoms doodrijden. Een possom is een Australisch dier dat hier is geïntroduceerd om andere geïntroduceerde diersoorten in toom te houden. Denk aan bijvoorbeeld aan konijnen en marters. Doordat de possom hier geen natuurlijke vijanden heeft, zijn er nu veel te veel van. Als de Kiwi's dus een possom op de weg zien rondlopen zullen ze er alles aan doen om hem te raken. Sommigen vertellen ook trots hoeveel ze er al geraakt hebben.

Op de eerste dag van mijn trip was de bestemming Hot Water Beach. Onderweg zijn we nog even gestopt bij Cathedral Cove. Dit is een mooie plek aan het strand waar de rotsen door het water uitgesleten zijn. Bij Cathedral Cove zijn verschillende scenes van de film Narnia opgenomen. Hot Water Beach zelf is een strand waar heet grondwater naar boven komt. Dit water is op sommige plekken zo heet dat je er niet in kan staan/zitten. Dit water is zo heet omdat de aardkorst hier heel dun is. Het grondwater wordt dus verwarmd door de magma hier vlak onder. Wat iedereen op dit strand doet is gaten graven, die zich vanzelf vullen met het warme grondwater, om er vervolgens lekker in te gaan zitten. Niet verkeerd dus!

Op dag twee zijn we naar een oude goudmijn gereden. We hebben daar even rondgelopen, het was verder niet heel speciaal. De tweede activiteit van deze dag was een stuk leuker: een trip door een grot vol met glimwormen in Waitomo. Tijdens deze trip loop, klim, spring en drijf je door de grotten die op sommige plekken verlicht worden door duizenden lichtgevende maden: de glimwormen.

De volgende dag ben ik vertrokken naar Rotorua, met als tussenstop Hobbiton. Hobbiton is beter bekend als the Shire uit de films The Lord of the Rings en The Hobbit. Het was erg leuk om daar eens rond te lopen. De hobbitholen zijn allemaal ontzettend realistisch en gedetailleerd. Er hangt ook echt een vrolijke en vriendelijke sfeer, net zoals in de films. Na Hobbiton dus door naar Rotorua, ook wel Rotten-rua genoemd. De stad komt aan deze mooie bijnaam door de geur van zwafel die hier constant hangt. Je kan de geur een beetje vergelijken met de geur van rotte eieren. Rotorua is gebouwd op vulkanische terminale grond, vandaar de geur. Je hebt hier overal kokende hot water pools en op sommige plekken komt er letterlijk stoom uit de straat.

In Rotorua heb ik een avond bij een Maori stam doorgebracht. Tijdens deze avond werden we welkom geheten in een historisch Maori dorp. We werden geïntroduceerd in hun cultuur en gebruiken. Om één of andere reden werd ik constant uit het publiek gepikt om aan deze gebruiken mee te doen. Zo heb ik bijvoorbeeld meegedaan aan de haka, een tradionele oorlogsdans. Als je wil weten wat de haka is, zoek dan even naar de All Blacks (rubgyteam van Nieuw Zeeland) met de haka op YouTube. Verder heb ik heerlijk gegeten van een tradioneel hangi buffet. Dat is een maaltijd die in de grond bereidt is. Erg lekker!

Na Rotorua ben ik verder gegaan naar Taupo. 's Ochtends hebben we nog een stop gemaakt in Te Puia. Dit is een terminaal park met onder andere een 30 meter hoge geiser. Erg bijzonder om te zien. Taupo is een leuk stadje aan de rand van Lake Taupo. Dit meer zou ontstaan zijn door één van 's werelds grootste vulkaanuitbarstingen ooit. Zelfs de Romeinen hebben in hun geschriften vermeld dat ze de zwarte luchten van deze uitbarsting zagen. Mijn belangrijkste attractie hier is de Tongariro Alpine Crossing: een acht uur durende wandeling door Tongariro National Park.

´s Ochtends om half zeven werden we opgepikt bij ons hostel om deze tocht te gaan maken. Ik had er erg veel zin in, want dit schijnt één van de mooiste wandelingen ter wereld te zijn. Het pad loopt langs drie actieve vulkanen, waar Mount Ngauruhoe, beter bekend als Mount Doom uit The Lord of the Rings, de bekendste van is. Vol goede moed begonnen we aan de tocht. We besloten op eenderde van de route om Mount Ngauruhoe te gaan beklimmen. Er liep geen pad de berg op, dus we moesten zelf onze weg naar boven zien te vinden. Richting de top moesten we soms met handen en voeten naar boven klimmen. Eenmaal boven was deze tocht het helemaal waard. Het uitzicht over het zwarte landschap was werkelijk fantastisch!

Het afdalen was zowaar nog moeizamer dan de tocht omhoog. Bovenaan de berg moesten we weer met handen en voeten naar beneden klimmen om vervolgens via een pad van mul zand en grind naar beneden te glijden/springen/skiën. Dat was allemaal erg leuk totdat één van mijn wandelmaatjes door een vallende steen geraakt werd. We verloren hierdoor helaas te veel tijd om de tocht af te kunnen maken. Ondanks dat we de tocht niet helemaal uit hebben gelopen was dit een absoluut hoogtepunt van mijn reis tot nu toe.

De volgende dag vertrokken we richting River Valley, een gehucht op het platte land waar werkelijk helemaal niets te doen is. Het landschap is erg mooi, maar dat was het ook wel weer. De volgende stop was Wellington. Hoewel Auckland met zijn 1,5 miljoen inwoners vijf keer zo groot is, is Wellington toch de hoofdstad van Nieuw Zeeland. Wellington is bij dezen mijn favoriete stad van het zuidelijk halfrond. Het is een stad vol met kunst, muziek en gezellige terrassen in de haven. Dit alles in combinatie met de koloniale uitstraling maakt het tot de eerste plek die ik bezoek waar ik eventueel wel zou kunnen wonen. Niet dat dit gaat gebeuren, maar toch.

Tot zover North Island. Vandaag heb ik de ferry gepakt richting South Island. Ik zit nu in Picton, een klein plaatsje vlakbij the Marlborough Sounds. Picton ligt in de streek Marlborough, dat bekend staat om zijn goede Sauvignon Blanc wijnen. Ik heb er tijdens een wijnproeverij een stuk of 20 van geproeft. Erg lekker!

A tona wa e hoa!

  • 31 Januari 2014 - 11:23

    Eddy Harskamp:

    "fris, met gemiddeld zo'n 22 graden"
    Zwaar leven heb je daar haha

  • 31 Januari 2014 - 21:31

    Astrid Van Rhenen:

    Ik sluit me bij Eddy aan hoor, het lijkt mij heerlijk 22 graden.
    Maar goed je hebt het weer heerlijk naar je zin lees ik.
    Op het zuider eiland ga je vast ook weer genieten en dan kom je over een kleine 3 weken
    alweer je broer tegen. Geniet maar lekker verder.
    Je mams.

  • 04 Februari 2014 - 12:41

    Ina:

    Hè levensgenieter!
    Goed horen en zien dat je mooie trips en mensen tegen komt
    Gr. Ina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danny

Het verhaal van mijn reis door Australië en Nieuw Zeeland.

Actief sinds 30 Sept. 2013
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 5289

Voorgaande reizen:

23 September 2013 - 15 Maart 2014

Australië / Nieuw Zeeland

Landen bezocht: